torstai 28. heinäkuuta 2016

Helpoista helpoin raakasuklaa


Aivan jokaisella tekee mieli makeaa aika ajoin, eikä se väärin ole. En ole tehnyt aikoihin raakasuklaata, jotenkin on tullut enemmän puuhattua raakakakkujen parissa viime aikoina, edellisestä suklaaseikkailusta on jo todellakin tovi. Olen yhden pussin tätä Foodin kookospalmusokeroitua kaakaomassaa käyttänyt - tosin ihan muuhun tarkoitukseen - kunnes älysin, että tästähän voi tehdä suklaata, ihan tämmöisenään! 
Sanoisinkin, että kokeilu oli todella onnistunut, suklaan tekoon et tarvitse periaatteessa mitään muuta raaka-ainetta, tämä riittää. Mulla sattui olemaan kaapissa jämäpussi kuivattua karpaloa, joten pudotin suklaamuotin pohjalle niitä. Tuli tosi hyvää!




Helpoista helpoin raakasuklaa


(0,5dl kuivattuja karpaloita)

Pienennä kaakaomassaa veitsellä ja sulata rauhassa vesihauteessa kunnes se on täysin juoksevaa. Älä anna kuumentua yli 42 asteen, joten malttia tarvitaan. Pudottele karpalot (tai muut lisukkeet, esim. pähkinät käyvät tosi hyvin) suklaa- tai jääpalamuotin pohjalle ja kaada sula kaakaomassa päälle. Anna jäähtyä jääkaapissa tai pakastimessa noin puolisen tuntia. Säilytä jääkaapissa.

Noita valmiiksi kookossokeroituja kaakaomassoja on kolmea erilaista, Sweet 58%, Dark 72% ja Intense 85%, viimeksi mainittua käytin tässä itse. Myös Darkia olen kokeillut, tykkäsin kyllä molemmista. 



Täytyy sanoa, että on mulla yksi suuri raakakakkurakkauskin, mutta ehkäpä sen reseptiä sitten toisella kertaa :) Olen viettänyt tässä hiukan lomaa, joten aikaa kokkailullekin on ollut! Olen lukenut jälleen monen monta kirjaa, ottanut aurinkoa, hiukan treenannut ja nauttinut tuoreista marjoista. Voi vitsi kun näitä herkkuja ihan oikeasti saisi hyvälaatuisena ja kohtuuhintaisena läpi vuoden, olisin kyllä tosi onnellinen.

Foodinilla on vielä pari päivää voimassa kiva kampanja, itse tein tilauksen ja täytyy sanoa, että jykevää tekoa tuo kassi! Siitä tuli mun lemppari välittömästi.

Foodin.fi

Bookmark and Share

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti